top of page


קשיבות מוגדרת כמתן תשומת לב לרגע הזה באופן לא שיפוטי. לדעתי קשיבות היא אחת המתנות הכי יפות שיש בעידן זה של עודף גירויים, עודף משימות, עודף רעש. מחקר זה מחזק לי את ההרגשה שקשיבות (mindfulness) ואכילה קשובה יכולים לעזור בוויסות של אכילה רגשית. אנחנו, כמטפלים יכולים לעזור להכניס קשיבות לחיינו ולחיי המטופלים שלנו באמצעות תשומת לב, הקשבה, חמלה, תיקוף, התנסות ועוד.


היות ואצלנו הידע מבוסס על מחקר, מצ"ב קישור למאמר ותקציר למחקר שבדק את ההשפעה של אכילה קשובה על אכילה רגשית>> לחצו


תקציר: המאמר מתאר מחקר התערבותי על 14 משתתפים עם BMI בין 18 ל-29. ההתערבות כללה סדנא בת 6 שבועות בה לימדו מיומנויות של מדיטציות קשיבות. הלימוד נעשה בשיטות פסיכו-חינוכיות עם התאמה לאכילה רגשית. ההתערבות לא שמה פוקוס על ירידה במשקל אלא על התמודדות עם אכילה רגשית. לאחר 6 שבועות נמצאה ירידה מובהקת ברמת הלחץ, המשתתפים דיווחו על נטייה לאכול יותר כתגובה לאיתותים פנימיים של רעב ושובע ופחות אכילה בעקבות איתותים חיצוניים או רגשות.

הקדמה:

אכילה רגשית מוגדרת כאכילה עודפת המתרחשת כתגובה לרגשות נעימים או לא נעימים. באכילה רגשית משתמשים באוכל לצורך וויסות רגשות.

אכילה רגשית פוגעת ביכולת לעשות שינויים התנהגותיים החיוניים לירידה במשקל ולכן בהקשר של השמנה, אכילה רגשית מנבאת הצלחה נמוכה יותר בהתערבויות לירידה במשקל וצמצום אכילה רגשית יכול לנבא הצלחה בירידה במשקל.

גישות מבוססות קשיבות, יש להן פוטנציאל, לעזור עם אכילה רגשית היות והן עוזרות בוויסות רגשי. מדיטציות מבוססות קשיבות מעודדות קבלה וסובלנות לרגשות השונים שעולים לנו. המנגנונים בהם קשיבות משפיעה על אכילה הם כנראה על ידי העלאת תשומת הלב לסימני רעבו ושובע, קבלה של הרגשות השונים וירידה בהשפעת הרגשות על הרצון לאכול.

ההתערבות:

ההתערבות כללה סדנא של 6 מפגשים ונקראה: אימון למודעות לאכילה רגשית מבוססת קשיבות. הסדנא תוכננה עם תכנים מסדנאות הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה (Mindfulness-based Stress Reduction- MBSR) וסדנאות של אכילה קשובה. בסדנאות לימדו שלושה אימוני ליבה של קשיבות: סקירת הגוף, מדיטציית נשימה ו-3 דקות מרחב נשימה (ניתן לחוות ביוטיוב). בנוסף האימונים כללו שיטות מהקורסים של אכילה קשובה. המשתתפים קיבלו חוברת עבודה לכל שיעור ומדיטציה מודרכת לשימור בבית. המאמר כולל את התוכנית של 6 המפגשים למי שמעוניין בהרחבה.

תוצאות:

בסיום הסדנא נמצאה ירידה מובהקת בסטרס ואכילה שלא מתוך רעב. בנוסף נמצא שיפור בהתנהגויות של שליטה עצמית. זה מלמד שבסוף ההתערבות המשתתפים חוו פחות לחץ ופחות דחף לתגמול דרך אוכל והתנהגות אימפולסיבית.

בהקשר למדדי אכילה אינטואיטיבית, המשתתפים דיווחו על נטייה להגיב לסימנים פנימיים של רעב ושובע ופחות לסמנים רגשיים.


מסקנות:

למחקר זה יש מספר מגבלות: מספק קטן של משתתפים, לא הייתה קבוצת ביקורת, הדיווחים היו עצמאיים ולכן לא בטוח שאוביקטיביים,. למרות זאת התוצאות של ניסוי קטן זה מספקות הוכחה לצורך בתכנון מחקר מבוקר אקראי לבדיקה של היעילות של גישת הקשיבות להתערבויות לירידה במשקל.



watercolor-rainbow-border-painted-rainbo

בואו נדבר

מורן 058-4095439 / שרון 052-2996239

תודה על פנייתכם - אנו נחזור בהקדם

© 2020 by bocheret be. Proudly created with RMD

bottom of page