top of page


עבודה עם קלפים טיפוליים תורמת רבות לדינמיקה בין המטופל למטפל. הדיאטניות מורן רייכמן-מיירנץ ושרון טיברג-יעקב מסבירות איך עושים את זה

הכירו את עולמם העשיר והמרתק של הקלפים הטיפוליים. במאמר זה נציג לפניכם כלי רלוונטי לארגז הכלים שלנו, עבודה עם קלפים טיפוליים. הקלפים מאפשרים לפתוח, להעמיק ולהרחיב את השיח הטיפולי. השימוש בקלפים הוא מפתיע, מרענן, יצירתי וחווייתי.

זהו סיפורה של יעל, בת 62, שהגיעה לקליניקה לליווי תהליך של ירידה במשקל. היא הגיעה למפגש רביעי שפופה, מאוכזבת. תחושת כישלון אוחזת בה. שוב אכלה הרבה יותר ממה שרצתה. היא הרגישה שאינה שולטת במה שהיא מכניסה לפה. האוכל מנהל אותה. היא מרגישה חלשת אופי. היא מכונסת בעצמה וממעטת לדבר, ואני מרגישה תקועה, איני מצליחה להגיע אליה. החלטתי לבקש את רשותה לעבוד עם קלפים טיפוליים.

פרסתי על השולחן כ-20 קלפים של תמונות ומשפטים.

"בחרי קלף שמדבר אלייך", ביקשתי.

"יש פה קלף עם משפט שנכתב בדיוק עליי: 'אוכל לא זורקים'", היא ענתה.

"גדלתי בבית של ניצולי שואה. אימא שלי הייתה מכינה לנו אוכל מתובל באהבה, שהפיץ ריח בכל הבית. היא גם לימדה אותי שאוכל לא זורקים אף פעם! שחייבים לסיים מהצלחת. ללקק אותה עד שתישאר מבריקה. עד היום, גם אם לא טעים לי, אפילו אם מגעיל, אני חייבת לאכול ולא זורקת! ככה גם לימדתי את הילדים שלי. מה שיש בצלחת – מסיימים".

יעל אף הרחיבה וסיפרה על חוויית האוכל והאכילה בבית שבו גדלה ועל התחושות סביב שפע האוכל שיש היום לעומת הרעב הקשה של הוריה בשואה.

"יש פה עוד קלף שאני מתחברת אליו", אמרה יעל מיוזמתה, 'אסור להכניס אויבים הביתה'. "אני רבה עם בעלי שלא יכניס אויבים הביתה! די! הוא הרי יודע שאני חלשת אופי וחסרת שליטה מול אוכל. אז שיפסיק להכשיל אותי שוב ושוב".

"יכול להיות ש'אסור להכניס אויבים הביתה' קשור ל'אוכל לא זורקים'?" שאלתי. "אולי", היא ענתה. "כשהוא קונה מעדן ולאחר כמה ימים הוא פג תוקף, אז אני אוכלת כדי לא לזרוק. ואם הבאגט מתייבש, אז אני אוכלת כדי שלא ייזרק. ואם נשאר רוגלך אחד אחרון, אז אני אוכלת כי..."

המשכתי: "אם אני מבינה נכון, הקושי המדויק שלך הוא לזרוק אוכל יותר מאשר הקושי להתמודד עם פיתויים?" "וואו!" היא אמרה. "עכשיו אני מבינה שאולי אני לא באמת חסרת שליטה מול האוכל. אני אוכלת כדי לא לזרוק, ולא מתוך חולשת אופי. אני מרגישה שעשית לי סדר בראש לגבי איך אני תופסת את עצמי מול אוכל".

סיפורה של יעל ממחיש את כוחם של הקלפים לסייע בטיפול. אני כדיאטנית הרגשתי שלמרות הקושי בתחילת המפגש, בסופו הצלחתי להגיע אליה. הקלפים עזרו ליעל ולי לזהות את המקום שזקוק לתיקוף, להארה, לחיזוק וליד מלטפת שמרגיעה, ולהצליח לגעת במקום הזה.

מה הם קלפים טיפוליים?

קלפים טיפוליים מכילים תמונה, ציור, מילה, רגש, משפט או מסר ומאפשרים למטפל ולמטופל לבנות סיפור בעל נרטיב חדש. כך, בדוגמה לעיל, הבינה יעל שהיא אינה חלשת אופי אלא היא פועלת לפי ההתניה ש'אוכל לא זורקים'.

התמונות פונות ישירות לאינטואיציה ולרגשות ולעיתים אף עוקפות את ההבנה הרציונלית. המטופל מתחבר לדימויים ברמה רגשית בלתי מודעת, בדומה ליצירות אומנות המשפיעות על הצופה בעצם הצפייה בהן. לכן האסוציאציות המתעוררות בנו בתגובה לדימויים המוצגים בקלפים קשורות בעיקר ברגשות. לעומת זאת, המילים פונות בעיקר לאינטלקט[V1] . הן קשורות לעיתים קרובות לחשיבה ההגיונית האנליטית (1).

תהליך העבודה עם הקלפים מבוסס על שיח של שאלות ותשובות. מטרתו להכיר את עולמו הפנימי של המטופל ולהבין אותו. להבין את הנחות היסוד שלו וכן את מקורות הבעיה או הסוגיה המעסיקה אותו. הקלפים עצמם נטולי פרשנויות. מחזיק הקלף נותן לקלף את משמעותו. כלומר, בעל הקלף הוא בעל הידע. קלף יכול לעורר תגובות שונות לחלוטין אצל משתתפים שונים.

לשאלה המנחה יש תפקיד חשוב בתהליך של "ליווי והובלה". תהליך זה מאפשר להתחבר למטופל ממקום של אמפתיה, כבוד וקבלה וללוות אותו בחיפושיו אחר דרכים חלופיות ופתרונות לנושאים בעייתיים (2).

למה להשתמש בקלפים טיפוליים?

קלפים טיפוליים מאפשרים לפתוח, להרחיב ולהעמיק את השיח הטיפולי.כמו במקרה של יעל, שהגיעה מכונסת ומאוכזבת ואני הרגשתי שאיני מצליחה לעזור לה, העבודה עם הקלפים שברה את הקרח, עודדה תקשורת, חשפה אוטומטים [V2] ודפוסי חשיבה, האירה את פרטי הבעיה וקידמה תהליך טיפולי שנתקע.

בקלפים יש שילוב של ריחוק הנוסך ביטחון ושל קרבה המאפשרת הזדהות (2). הם מגרים את הצד היצירתי שקיים בכל אחד מאיתנו. עבודה עם קלפים מאפשרת מסע פנימה ובד בבד מאפשרת להתבונן על עצמנו מהצד ודרך החוויה להגיע למודעות עצמית גבוהה יותר. זאת ועוד, קלפים מסייעים לקדם תהליכים של אמון, חיבור ותקשורת בטוחה בין המטפל למטופל (3). אפשר להשתמש בקלפים בטיפול פרטני ובטיפול קבוצתי, בצורה פרונטלית ודיגיטלית[V3] .


איך משתמשים בקלפים?

ראשית, פרסו את הקלפים ושאלו שאלה מנחה. שנית, בקשו מהמטופל לבחור קלף שמתחבר לשאלה שנשאלה ולענות עליה בעזרתו. דוגמאות לשאלות מנחות: "איך הגעת היום למפגש?" "עם מה אתה יוצא מהמפגש?" "מה המטרה שלך בתהליך?" "מה זה אוכל עבורך?" "אם היית יכול לשנות משהו בקלף מה היית משנה"?

הסבירו למטופל שהאמת היא בעיניו בלבד. אין "נכון" ו"לא נכון" ואין אמת אחת. המליצו לו להקדיש זמן ולהתבונן בקלפים השונים. הקשיבו לתשובתו והמשיכו להתעניין ולשאול שאלות נוספות שיצליחו לדייק את התובנות שעולות בטיפול.

לסיכום

קלפים טיפוליים הם כלי עוצמתי לארגז הכלים שלנו. השימוש בהם נגיש ופשוט. הקלפים הטיפוליים מסייעים ליצירת תקשורת בטוחה למטופל ולמטפל. אפשר להשתמש בהם בטיפול פרטני או קבוצתי, בצורה פרונטלית או דיגיטלית .

רשימת מקורות

1 קירשקה, ו.(1999) סוד הקלפים המספרים – קלפי סיפור ודמיון מאוירים, הוצאת נורד.

2.איילון, ע.( 2006) פסיכו אקטואליה-מעבר למילים – "קלפי סיפור מטפוריים" (קס"מ) ככלי טיפולי.

3. Karnieli-Miller O, Nissim G, Goldberg M. “It’s in the Cards”: The Contribution of Illustrated Metaphor Cards to Exploring Values Within Narratives. Qualitative Health Research. 2017;27(1):138-151. doi:10.1177/1049732315609897


watercolor-rainbow-border-painted-rainbo

בואו נדבר

מורן 058-4095439 / שרון 052-2996239

תודה על פנייתכם - אנו נחזור בהקדם

© 2020 by bocheret be. Proudly created with RMD

bottom of page