top of page

לעיסה היא פעולת עיבוד האוכל באמצעות השיניים. בתהליך זה האוכל עובר כתישה וטחינה עד לחתיכות קטנות לשם מעבר בושט ועיכול מהיר יותר על ידי הגדלת שטח הפנים שלו. אנו יודעים כמה הלעיסה חשובה לתהליך העיכול. גם על פי חוכמת הרמב״ם ורפואתו, בכל נגיסה רצוי להגיע ל-32 לעיסות (כמספר השיניים בפינו), כדי להשיג עיכול טוב ורגוע של המערכת כולה.


במחקר המתואר פה לעיסה ממושכת בשילוב עם קשיבות (mindfulness) הגבירה מודעות לגבי שובע שהשפיעה על כמות האנרגיה הנצרכת והייתה קשורה לסגנונות אכילה.

במחקר זה ההנחייה הייתה ללעוס את המזון עם עיניים עצומות ולבלוע רק כאשר המזון ממש נוזלי ולהיות במודעות מלאה לטעם ולתחושות של הלשון.

ממליצה לנסות. זה לא פשוט.... אבל מרתק (ויכול גם להיות מעצבן ומעייף...).


מצ"ב הקישור למאמר והתקציר שלו בעברית >> לחצו


תקציר: ההתעסקות במשקל היא גורם מרכזי באכילה בעידן המודרני. תשומת לב לאיך אוכלים לעומת מה אוכלים מספקת פרספקטיבה חדשה לשמירה על המשקל. מחקר זה מראה שלעיסה ממושכת המשולבת בתרגילי קשיבות עזרה גם לירידה במשקל וגם בפיתוח הרגלי אכילה בריאים יותר.

הקדמה:

תוכניות קונבנציונליות לירידה במשקל המתמקדות בצמצום קלורי לרוב נכשלות בטווח הארוך וסגנון אכילה לא מקדם לרוב לא משתנה. התערבויות מבוססות קשיבות יכולות לשנות את הפוקוס מהמטרה של הירידה במשקל לעבר תהליכים של האכילה עצמה. על ידי אכילה יותר קשובה בקצב איטי יותר ועם מתן פוקוס מוגבר על תחושות גופניות – מטופלים יכולים לא רק לצמצם בעקיפין את הצריכה הקלורית היומית שלהם אלא גם שיאכלו פחות כתוצאה מסטרס ומחשקים.

ההתערבות:

במחקר זה המשתתפים חולקו באופן רנדומלי לקבוצת ההתערבות (n=23) או לקבוצת הממתינים – קבוצת הביקורת (n=23). מטרת המחקר הייתה לבדוק את היעילות של 4 סשנים של קשיבות ולעיסה ממושכת. הגורמים התלויים היו BMI, תשוקה למזון ואכילה רגשית, אכילה עקב סימנים חיצוניים ואכילה אינטואיטיבית.

תוצאות:

במהלך התערבות של 8 שבועות, בקבוצת ההתערבות הייתה ירידה ב BMI -שינוי בסגנון האכילה (פחות אכילה רגשית ואכילה כתוצאה מסימנים חיצוניים ועיותר באכילה אינטואיטיבית). הירידה במשקל נשמרה גם לאחר 4 שבועות מסוף ההתערבות.

מסקנות:

שילוב של קשיבות ואימון מיוחד של לעיסה – המעלים מודעות ועירנות לשובע - משפיעים מאד על הצריכה הקלורית והתנהגויות אכילה. התערבות כזו משנה את הפוקוס מהגבלה קלורית לפוקוס והנאה מהאכילה של האוכל. תוכניות תזונה קונבנציונליות לירידה במשקל יכולות לשלב התערבויות קצרות אלו לזמנים ארוכים יותר.


Reference: J Consult Clin Psychol. 2019 Jan;87(1):106-111. doi: 10.1037/ccp0000361.

שם הכתב עת: Journal of Consulting and Clinical Psychology

Impact Factor = 4.358


watercolor-rainbow-border-painted-rainbo

בואו נדבר

מורן 058-4095439 / שרון 052-2996239

תודה על פנייתכם - אנו נחזור בהקדם

© 2020 by bocheret be. Proudly created with RMD

bottom of page